tisdag 6 september 2011

Klassrum? Vi härjar som näcken i bäcken!

Dagens lektion bestod av att vi skulle få lära oss lite grunder i vadning. För er som inte vet vad vadning är ska jag berätta det för er.


Om man ska ta sig över en bäck, å eller grundare del av en älv så vill man självklart helst hålla sig torr. Att hitta en bro är det ultimata. Nu är det så att vi inte enbart får lära oss den lätta vägen. Ibland kommer det komma bäckar, åar och älvar som man inte kan ta sig över på en bro. Det är här vadning kommer in. Det är en teknik man använder för att på effektivt sätt ta sig över en strömmande bäck, å eller älv.

Vi starta dagen på skolan och gick lite snabbt igenom vad som komma skulle under dagen. Alla verkade vara på topp eftersom det är så fantastiskt roligt att leka i vatten. Så med full fart mot förrådet för att hämta all utrustning vi behövde.


Vi packade in oss i två av skolans minibussar och gav oss iväg mot vårt nästa klassrum! Vill bara berätta att sitta i en skolbänk är kanske inte det roligaste. Vårt klassrum bestod idag av en fors! Hur som så åkte vi mot Rotälven för att lära oss vada.

Den klart roligare bussen!

Väl på plats var det en kort genomgång sen ner till vattnet för att träna på vada. Det var fantastiskt roligt och lärorikt. Jag kan säga från min egen sida var jag åter sju år gammal och härjade runt i något äventyrsbad. Vi fick lära oss att gå själva, gå med skadad, gå på led, gå som ett v, flyta med och kasta kastlinor. Dagens insats står Magnus (intervjuer på alla i klassen kommer komma upp) för han gav sig ut på ett eget äventyr och kom nästan fram till den stora stenen i mitten av älven innan han fick se sig besegrad. Emma var inte långt efter med sina tre fullträffar i rad med kastlinan. Bra jobbat båda! En fantastiskt dag ute i det sköna med fantastiska människor. Jag tror alla i klassen tänker som jag när jag säger "Jag är hemma, jag har äntligen hittat hem!". 

Den klassiska lagbilden!

Fred, kärlek och välgång, vi ses i vattnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar