fredag 30 september 2011

PA1 & PA2

Under veckan som varit har vi anordnat våra första projektarbeten. Med fyra projektledare hade vi hand om två olika grupper från gymnasiet.
Med Emma och John i ledningen hade min grupp (bestående av mig, Lisa, Tomas B, Mia och så John och Emma) hand om tvåorna som skulle lära sig GPS. Jonas och Tor  var ledare för ettorna som skulle lära sig lägerliv och karta/kompass.
Jag kommer berätta vad vi gjorde i min grupp så får den andra gruppen prata för sig själva...

Med kort om tid för planering och en väldigt diffus plan om vad som efterfrågades startade vi så planeringen förra måndagen. Då det var mycket sjukvård och långa dagar förra veckan fick vi inte tid för planering förrän på fredagen - utbildningen skulle börja efterföljande måndag. Bussen packades och eleverna informerades.

Vi var alla ganska nervösa i måndags - hur skulle vi gå tillväga? Hur mycket kunde eleverna och hur skulle det gå? Vi mötte eleverna i klassrummet på förmiddagen för att presentera oss, sedan följde ytterligare planering för att sedan möta dem "på riktigt" efter lunch.
Vi hade genomgång i klassrummet, det blev kort historia om GPS och Tomas gjorde ett fantastiskt arbete med att förklara hur de skulle ta ut koordinater och hur GPSerna fungerade.

Tomas pekar med hela handen

Tar ut koordinater

"Såhär ska man inte sitta som lärare"

Efter ett par timmar i klassrummet och ganska trötta elever tog vi oss ut i skogen där vi skulle övernatta. Våra fina YH-klasskamrater hade satt upp och gjort i ordning vårt läger så det var bara för oss att sätta igång och hjälpa "våra tvåor" att få upp deras läger. De skulle under veckan bo i vindskydd och det märktes att de gjort det tidigare! De fick upp ett toppenfint läger och sedan var det fri tid resten av kvällen.

Alla hjälps åt att bygga vindskyddet

Grabbarna fixar

Samlingspunkten

På tisdagen vaknade vi av fågelkvitter och strålande sol. Simon sa tidigt "Idag blir det höstens finaste dag!" och vad rätt han hade!
Vi samlades klockan nio och det var dags för vår första praktiska övning. Vi gav dem varsin grönkarta och kompass och de fick en lättare orienteringsbana som alla klarade galant!

Tack Simon för all hjälp!

Efter lunch blev det mer banor men denna gång med GPS. Stjärnor som de var gick även detta över förväntan. Det blev dags för middag och sedan fick de tid för bus i några timmar. Vi lagade en fantastisk middag på murikkan och efter det förberedde vi en tipspromenad för tvåorna. Det var tolv frågor, "Emma är bäst!" svarade rätt på samtliga och vann lite godis. Vi satt kvar i elevernas läger och snackade lite och därefter var det läggdags.

Fantastiskt väder på kvällen och vi satt länge framför elden och lyssnade på lite gitarrklinkande från John och Jakob. Det var stjärnklart så vi bestämde oss för att sova under bar himmel. Vilken kväll!
Jag, Carin, Jakob och John sov framför elden men kröp in i tältet igen runt fem-snåret då det regnat på oss i en timme...

Onsdagen bjöd återigen på vackert väder och vi inledde dagen med lite lekar för att komma igång och sedan fortsatte vi med mer GPS-övningar. Det var inget snack om att de hade koll på hur de skulle gå tillväga så vi började fundera på om torsdagens examineringsrunda skulle bli långtråkig...?
Efter lunch rev vi lägret och skickade tillbaka eleverna till skolan där de skulle på andra lektioner. De flesta i vår grupp blev dock kvar över natten tillsammans med resten av vår klass. Vi njöt av en fantastisk solnedgång, god mat (inkl. dessert) och de andra gruppernas lilla mörkervandring.
Jag, Carin, Frida, Jakob och Tomas J sov ute sista natten med. Inga stjärnor men vi mös och hade supertrevligt!

Det blev torsdag och dags att avsluta vårt första projekt. Vi beslutade oss för att skippa examineringsrundan och tog oss istället till skolan där vi kontrollerade elevernas kunskaper och bad dem ordna en brasa. Avslutade med att låta dem fylla i en utvärderingsenkät. Vilket toppenbetyg vi fick!! Att alla dessutom klarade våra mål gör att vi är mer än nöjda!
Det har varit skoj att lära känna gymnasieeleverna och det är alltid lika trevligt att vara ute i skogen!

Hela gänget!
Idag, fredag, har vi utvärderat och gett varandra feedback hela dagen. Intressant och lärorikt. Nu tar vi helg och passar på att växa som människor.... På återseende!