torsdag 22 september 2011

Vi ber hemskt mycket om ursäkt för den dåliga uppdateringen sista veckan. Igår kom en intervju med Jakob CM upp men innan dess har det varit tyst från era blivande fjäll- och äventyrsledare i över en vecka... Vår ursäkt är ett späckat schema och en miss om vems "vecka" det var att skriva. Jag tar därmed ansvar för klassen och uppdaterar lite kort.

Förra veckan var vi ute på vår första riktiga tur! Vi gav oss av från Älvdalen tidigt på onsdagsmorgonen och körde mot Grövelsjön. Korsade gränsen och parkerade bussarna i vårt vackra grannland Norge där vandringen skulle börja. Lunch åts i bussarna då vi möttes av s.k. "pedagogiskt väder". Med andra ord ösregn och halv storm!

Carin och Magnus ledde oss första dagen fram till campet, som inte riktigt blev där vi (läs lärare Lars) planerat att stanna. Detta gjorde de med bravur och vi kom fram levande, allihop!

Vi satte upp tälten och fick sedan lite tid för mys. Regnet lättade och vi lekte lite värmelekar för att komma igång igen. En tur upp på närmaste toppen och sedan var det läggdags.

På torsdagen gav vi oss iväg strax efter nio på morgonen och denna dag var det min (Lisa) och Jakobs uppgift att leda gruppen. Det blev en vandring på nästan en mil och alla klarade den galant trots mer blåst, regn och även årets första snö! På vägen mötte vi lämlar och fantastiska vyer!

Vi vandrade genom Salsfjellspasset och passade på att ta en klassbild. Då det fortfarande blåste för mycket för att stanna på den planerade lägerplatsen fick vi hitta ett nytt ställe att slå upp våra tält på. Otroligt vackert även här!

Det blev tid för mat och sedan begav vi oss upp på toppen av Salsfjellet. På vägen upp hade vi lite ekologi med Lars och sedan väntade en fantastisk utsikt på toppen (och ännu mer blåst)!
Det blev en fika och sedan tog vi en annan väg ned. Det var brant och blåste på ordentligt, snön piskade oss stundtals riktigt ordentligt i ansiktet men vi kom ned helskinnade!
Björn från Grövelsjöns Fjällstation kom och presenterade sig och berättade kort om vad han jobbar med. Därefter var det återigen dags för Simons populära värmelekar!
Kvällen avslutades tidigt för de flesta, en del av oss satte oss i en sänka och tittade på månskenet och hade riktigt mysigt!

Jonas och Nemo

Utsikt ned mot Grövelsjön från Salsfjellet

Efter andra natten där vi återigen funderade på om tälten verkligen klarade av blåsten var det så dags att packa ihop och bege oss hemåt. Vi hade en vandring på några kilometer innan vi kom fram till bussarna. Trots stark sidvind tog Frida och Tor ned oss säkert och vi packade in oss i bussarna hem mot Älvdalen...

Frida i täten

Suddig bild (kan det bero på blåsten?)...
Klassen samlad på gränsen mellan Sverige-Norge.
Det var en toppentur och vilket fantastiskt gäng vi är! Det "pedagogiska vädret" hade fått den mest erfarne att tappa humöret men vi höll alla god min och verkligen njöt av att få vara ute tillsammans i det otroliga landskapet! Jag avslutar med att citera John som, när vi tillbaka i Älvdalen möts av strålande sol och 15°C, glatt utbrister "Vilken tur vi hade med vädret! Tänk vad vi hade svettats om det varit såhär varmt!"